چگونه عنوان مقاله جذاب و کلیک خور بنویسیم؟
چگونه عنوان مقاله جذاب بنویسیم؟ می خواهید روی مطلب شما کلیک شود؟ پس اول اینجا را کلیک کنید...
عنوان مقاله جذاب
عنوان مقاله جذاب
چه چیزی باعث می شود که شما روی یک مقاله کلیک کنید و آن را تا به انتها مطالعه نمایید؟
در شرایطی که تمام فضای مجازی پر از مطلب و محتواست، چگونه محتوای موردنظر خود را انتخاب می کنید؟
در این میان، نویسندگان چنین محتواهایی باید چه چیزی را رعایت کنند تا مخاطبان بیشتری به سمتشان جذب شوند؟
در این مقاله از وبسایت مدیا، می خواهیم در مورد عنوان مقاله جذاب صحبت کنیم! یعنی چگونه می توان عناوینی برای مقاله انتخاب کرد که گیرا هستند و باعث جلب توجه مخاطب می شوند.
اگر نسبت به این موضوع کنجکاو هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری به دست آورید، حتما به اسکرول کردن مطلب خود ادامه دهید.
از عدد استفاده کنید!
استفاده از اعداد، می تواند توجه را جلب کند. مثلا:
12 راه ترک اعتیاد!
یا
5 راز پیروزی در دعاوی کیفری!
وقتی که افراد با مشکلی مواجه می شوند و برای حل آن، در اینترنت جستجو می کنند، مقالاتی که با عدد و رقم حرف می زنند را ترجیح می دهند. چرا که به نظر، قطعی تر می آیند و خیال مخاطب را برای یافتن راه حل آسوده تر می کنند.
سوال کنید؟
طرح یک پرسش در مقاله می تواند جالب باشد. سعی کنید عنوان مقاله تان را دقیقا همان پرسشی انتخاب کنید که به ذهن مخاطبتان هم می آید. مثلا:
چگونه عنوان مقاله جذاب بنویسم؟!
کنجکاوی برانگیز باشید!
نوع دیگری از عناوین وجود دارد که می توانند کنجکاوی مخاطب را برانگیخته کنند. مثلا می توانید از چنین عناوینی استفاده کنید:
7 راز زیبایی که پزشکتان به شما نمی گوید!
5 راهکار عملی لاغری که کمپانی های داروسازی نمی خواهند شما بدانید!
یا....
این نوع عنوان باعث می شود که مخاطب احساس کند رازی در میان است که باید از آن مطلع شود. در واقع دست گذاشتن روی احساس تعلیق و ابهام، می تواند مخاطب را جذب کند.
از صفت تفضیلی استفاده کنید!
بهترین راه لاغری!
سریع ترین روش یادگیری زبان و...
استفاده از صفت ترین در عنوان مقاله باعث می شود که مخاطب، تمایل بیشتری برای مطالعه متن شما پیدا کند.
از قید زمان استفاده کنید!
توی نیم ساعت پوستت رو روشن کن!
در عرض 1 هفته، ویزای ویتنام بگیر!
و...
استفاده از قید زمان و محدود کردن فعالیت در یک بازه ی زمانی مشخص، باعث می شود که کنجکاوی مردم برانگیخته شود و ترجیح بدهند مطلب شما را بخواهند. این موضوع در برخی از مقالات که فاکتور زمان در آن خیلی مهم است، بیشتر جواب می دهد. مثلا موضوعاتی مثل:
لاغری
قبولی در روزهای آخر کنکور
و...
روی امید و آرزوهای مخاطب دست بگذارید!
برخی از عناوین روی امیدها و آرزوهای شما دست می گذارند و می توانند شما را وسوسه به خواندن کنند. مثلا چنین عناوینی را در نظر بگیرید:
به وزن ایده آلت برس!
ماشین رویاییت رو بخر!
دیگه نگران اجاره خونه ت نباش!
و...
چنین عناوینی می تواند مخاطب را وسوسه به کلیک کند.
از کلمات رایگان و تخفیف استفاده کنید!
این دو کلمه جادو می کنند. به خصوص برای کسانی که هزینه و قیمت برایشان مهم است. مثلا چنین واژگانی را در عنوان خود به کار بگیر:
ترید رو رایگان یاد بگیر!
به سوالمون جواب بده و تخفیف 80 درصد بگیر!
و...
هر یک از این کلمات می توانند در نهایت به کلیک مخاطب منجر شوند.
عنوان های کلیک خور
تا به این جای مقاله توضیح دادیم که چگونه می توان عناوینی نوشت که احتمال جذب مخاطب را افزایش می دهند. اما می خواهیم چند روش به شما یاد بدهیم که با به کار بردن آن ها در عنوان مقاله، احتمال کلیک کردن مخاطب را افزایش می دهند:
تکنیک قیاس
یکی از مهم ترین تکنیک های عنوان نویسی مقاله، تکنیک قیاس است. در عنوان خود دو موضوع را با هم مقایسه کنید. هر چقدر این دو موضوع تفاوت زیاد تری با هم داشته باشند، احتمال جذب مخاطب و کلیک کردن وی روی متن افزایش پیدا می کند.
مثلا:
- فورد در برابر فراری!
- باربی یا اپنهایمر:مسئله این است!
- 30 دقیقه بخوابم یا 2 هفته ورزش کنم؟!
- فست فود یا غذای ایرانی: کدوم پر کالری تره؟!
شما به چه مثال دیگری می توانید فکر کنید؟ حتما با ما در میان بگذارید.
تکنیک استفاده از روش های آسان!
آدم ها عاشق روش های آسان و حقه های سه سوته هستند! اگر می خواهید روی مطلب شما کلیک کنند، حتما از این ویژگی انسان ها استفاده کنید. به آن ها روشی را یاد بدهید که با کمترین زحمت به هدف خود برسند. مثلا:
- بدون رژیم لاغر شو!
- با صفر تومان سرمایه، ماهی 20 میلیون درآمد داشته باش!
تکنیک مثال از بزرگان!
زمانی که از افراد موفق و بزرگ مثال زده می شود، کنجکاوی برانگیز خواهد بود. بیشتر ما می خواهیم بدانیم که بزرگان چه کرده اند که موفق شده اند. بنابراین انتخاب عناوینی که از بزرگان مثال می زند، می توانند درگیر کننده باشند. مثلا:
- طرز فکری که تسلا رو نجات داد!
- 10 اصلی که گاندی به آن باور داشت!
- مثل بودا زندگی کن!
و....
این عناوین می توانند مخاطب را درگیر کرده و وی را وادار به کلیک روی مطلب کنند.
تکنیک های جدید مقاله نویسی
در این مطلب، در خصوص نوشتن عناوین جذاب برای مقاله صحبت کردیم. اما آیا می دانید که صرف نظر از عنوان جذاب، نوشتن پاراگراف اول مقاله نیز بسیار مهم است؟
در واقع یکی از تکنیک های جدید مقاله نویسی سئو محور، این است که بتوانید از همان پاراگراف اول، مخاطب را جذب کرده و او را به خواندن مقاله ترغیب کنید.
شاید کاربر با خواندن عنوان مقاله، جذب شود و روی آن کلیک کند. اما برای نگه داشتن مخاطب، به چیزی بیش از عنوان جذاب مقاله نیاز دارید.
تکنیک های مقدمه نویسی مقاله
در ادامه می خواهیم چند نکته ی مهم به شما بگوییم تا با استفاده از آن، مقدمه ی مقالات خود را حرفه ای و جذاب بنوسید:
خلاصه ای از کل متن را در مقدمه بیاورید
فرض کنید که مخاطب شما به دنبال پیدا کردن دلیل درد شانه ی خود است. برای اینکه او را به خواندن مقاله ترغیب کنید، باید در مقدمه بگویید که درد شانه به دلایل مختلفی مثل شانه یخ زده، دررفتگی شانه، بارداری و...است. بنابراین از همان سطرهای اول، مخاطب شما می داند که در ادامه ی مقاله، با چه چیزی مواجه خواهد شد. این روش برای مقالات علمی بسیار مناسب است و کمک می کند تا مخاطب در صفحه باقی بماند.
همدردی کنید!
فرض کنید که مخاطب به دنبال روش هایی برای لیفت صورت خود است. از همان مقدمه به او نشان دهید که متوجه مشکل او هستید. متن خود را به نحوی شروع کنید که مخاطب مطمئن شود که مشکلش برای شما اهمیت دارد. شما می دانید که افتادگی صورت چقدر او را به دردسر انداخته است. این باعث می شود که کاربر تا انتها با شما همراه شود.
مرموز باشید!
هیچ چیز بهتر از یک مقدمه ی مرموز و پرابهام، نمی تواند مخاطب را با شما همراه کند. فرض کنید مطلب شما در مورد یکی از روش های جدید لاغری است. می توانید متن خود را اینگونه شروع کنید:
پزشکان هیچوقت فکر نمی کردند که بهترین روش لاغری را پزشکی کشف کند که در دل یک آزمایشگاه تیره و تاریک زندگی می کرد.
چنین مقدمه ای باعث می شود که مخاطب برای خواندن ادامه ی متن، ترغیب شود.
البته لازم به ذکر است که برای هر متنی، باید اول نیازسنجی صورت بگیرد. مثلا شاید این تکنیک برای کسانی که بیماری صعب العلاجی دارد، چندان مناسب نباشد. چرا که وی به دنبال یافتن سریع پاسخ است و علاقه ای به ابهام و پیچیدگی ندارد.
سوالات رایج
در ادامه به برخی از مهم ترین سوالات شما در مورد نوشتن عناوین خلاقانه برای مقاله پاسخ داده ایم:
عنوان مقاله کوتاه باشد یا بلند؟
واقعیت اینجاست که مهم ترین مسئله، جذابیت عنوان است که با استفاده از روش هایی که در این مقاله توضیح داده ایم، می توانید به راحتی عناوین جذاب بنویسید. البته بسیاری از متخصصان سئو توصیه می کنند که از عناوین کوتاه استفاده کنید چرا که قدرت جذب بیشتری دارند و کوبنده تر هستند.
آیا کلیدواژه اصلی باید در عنوان مقاله باشد؟
معمولاً توصیه می شود که کلیدواژه اصلی را در عنوان مقاله جای بدهید. اما مهم تر از آن، این است که عنوان مقاله جذاب باشد. بنابراین جذابیت عنوان بر این مسئله اولویت دارد. می توانید از مترادف های کلیدواژه اصلی استفاده کنید.
عنوان مقاله چقدر روی سئو اثر دارد؟
یک عنوان جذاب می تواند مخاطبان بیشتری برای وبسایت شما به همراه داشته باشد که طبیعتاً برای سئو سایت هم مفیدتر است. بنابراین برای بهبود و ارتقاء سئو سایت خود، حتما عناوین مقالات فعلی و قبلی خود را بررسی کرده و آنها را از این نظر بررسی کنید.
سخن آخر
در نهایت باید بگوییم که عنوان مقاله جذاب باید هوشمندانه انتخاب شود. واقعیت اینجاست که اگر بهترین مقاله ی دنیا را هم بنویسید هم عنوان جذابی نداشته باشد، بعید است که بتواند مخاطبی را جلب کند. مثلا به اسم این کتاب ها دقت کنید:
- قورباغه ات را قورت بده!
- چطور گوسفند نباشیم!
- بی شعوری!
اگر چنین عناوینی برای کتاب ها انتخاب نشده بود، آیا کسی به سراغشان می رفت؟ بنابراین تمرکز ویژه ای روی انتخاب نام هوشمندانه برای مقاله تان داشته باشید.