برندسازی کسب و کارهای کوچک!

برندسازی کسب و کارهای کوچک!

برندسازی کسب و کارهای کوچک چگونه انجام می شود؟ آیا تکنیک خاصی وجود دارد که کسب و کارهای کوچک را رشد دهد؟

برندسازی کسب و کارهای کوچک

برندسازی کسب و کارهای کوچک چگونه است؟!

خیلی از کسب و کارهای کوچک فکر می کنند که توان برندسازی و رقابت با مشاغل و برندهای بزرگ را ندارند. اما واقعیت اینجاست که تمام کسب و کارهای بزرگ هم روزی کوچک و بدون نام بوده اند. روند برندسازی یک کسب و کار طول می کشد و باید آماده باشید که این فرصت را در اختیار برند خود بدهید.

اما چند راه کوچک وجود دارد که با استفاده از آن، می توانید روند برندسازی کسب و کار کوچک خود را رونق بدهید.

در این مقاله از وبسایت آژانس تبلیغاتی مدیا، می خواهیم در مورد برندسازی کسب و کارهای کوچک صحبت کنیم. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این خصوص به دست آورید، به اسکرول کردن این متن ادامه دهید.

تعریف برند

یکی از اولین گام هایی که برای رونق کسب و کار کوچکتان نیاز دارید، تعریف برند است. هر چقدر این تعریف واضح تر و روشن تر باشد، احتمال موفقیت بیشتر خواهد بود.

برندسازی کسب و کارهای کوچک

اما چند نکته در تعریف برند را به خاطر بسپارید:

  • به شکل دقیق بدانید که ماموریت برند شما چیست و می خواهد چه خدماتی ارائه کند
  • شرکت شما چه ویژگی هایی دارید که آن را در قیاس با رقیبان متمایز می کند.
  • چه مشخصات و ویژگی هایی وجود دارد که دوست دارید در شرکت خود داشته باشید
  • مخاطب شما چه کسانی هستند.
  • چه هدفی از راه اندازی کسب و کارتان دارید.

پاسخ به این سوالات باعث می شود که درک درستی نسبت به برند خود داشته باشید و به همین دلیل، احتمال موفقیت نیز بالاتر می رود.

هویت بصری و طراحی لوگو

در همان گام های نخستی که برند شما برمی دارد، باید طراحی لوگو و هویت بصری را نیز مد نظر داشته باشید.

هویت بصری، مجموعه رنگ هایی است که شما برای برند خود در نظر می گیرید. این رنگ ها در تمام محصولات مربوط به شرکت یا کسب و کار، استفاده می شوند. از لوگو گرفته تا بروشور و سایت و...

انتخاب رنگ ها باید با دقت انجام شود و در راستای هدفی باشد که کسب و کارتان دنبال می کند. مثلا معانی برخی از رنگ ها و حسی که ایجاد می کنند را در ادامه نوشته ایم:

  • قرمز: حس قدرت و اشتیاق
  • سبز: حس طبیعت، یکدست بودن، پول
  • بنفش: حس جادو، وفاداری و خلاقیت
  • سفید: پاکی، خلوص و سادگی
  • سیاه: وقار، قدرت و تخصص
  • قهوه ای: سادگی، طبیعی بودن، مردانه بودن
  • نارنجی: گرما و هیجان، انرژی و سلامت
  • صورتی: آرامش، عاشقانه، زنانگی

طراحی لوگو

بدون لوگو، حتی دو روز هم دوام نخواهید آورد. هر چقدر طراحی لوگوی شما حرفه ای باشد، می تواند اثر بیشتری در دیده شدن حرفه ی شما داشته باشد.

در طراحی لوگو، نباید فقط امروز را در نظر داشته باشید. برند شما قرار است در آینده هم فعالیت کند. بنابراین برای طراحی لوگو، باید این سوال را از خود بپرسید که برند من در 10 سال آینده، چگونه خواهد بود؟!
این سوال به شما کمک می کند تا درک درست تری نسبت به یک لوگوی خوب داشته باشید.

در ضمن باید مشخص شود که لوگوی شما قرار است در چه محیطی نصب شود. آیا روی بیلبورد چاپ می شود یا در وبسایت قرار می گیرد؟ آیا برای سوشیال مدیا طراحی شده است یا اینکه روی کارت ویزیت قرار دارد؟ به هرحال، یک کسب و کار خوب، لوگوی خود را روی تمام محصولات و تبلیغات خود درج می کند تا بیشتر به حافظه ی مشتریان بماند.

شعار تبلیغاتی

بهترین برندها، آن هایی هستند که شعار تبلیغاتی دارند!

در واقع خیلی از ما، برندهای معروف و شناخته شده را با شعار تبلیغاتی شان به یاد می آوریم. مثلا:

امرسان، انتخابی مطمئن!

احتمالا با شنیدن این شعار، فورا به یاد تبلیغات تلویزیونی این محصول می افتید. واقعیت اینجاست که تگ لاین ها، گرچه برای برندهای معروف کاربرد دارند اما به عنوان یک کسب و کار کوچک، اصلا نباید از قدرت آن ها غافل شوید.

اما چطور شعار تبلیغاتی بنویسیم؟

قبل از هر چیزی باید به شکل دقیق در مورد برند خود فکر کنید. برند شما چه حسی به مشتریان و مخاطبان می دهد؟ وقتی که در حال استفاده از آن هستند، چه احساسی دارند؟ کارایی شان چیست؟ آیا برند شما ارزش افزوده ای دارد؟

با توجه به پاسخ این سوالات، می توانید شعار تبلیغاتی انتخاب کنید! دقت داشته باشید که بهترین شعارهای تبلیغاتی 3 کلمه ای هستند! بنابراین از سه کلمه تجاوز نکنید...

یکپارچه سازی با برند

تمام کسانی که در شرکت شما کار می کنند یا تمام محصولاتی که در کسب و کارتان، حضور دارند، باید با هویت برند، یکپارچه شوند!

مثلا اگر یک شرکت کوچک ارائه خدمات سفر و تور هستید، باید اهل گردش و سفر هم باشید. حتی می توانید گردش های کوتاه برای کارکنان خود ترتیب بدهید و در صفحات مجازی خود به اشتراک بگذارید!

برندسازی کسب و کارهای کوچک

تمام المان های کسب و کارتان باید سرشار از شور و هیجان سفر باشند. تنها در این صورت است که می توان برندسازی خوبی انجام داد.

بهترین شیوه های تبلیغات کسب و کارهای کوچک

حالا که با روش های برندسازی این کسب و کارها آشنا شدید، زمان آن رسیده که در خصوص بهترین روش های تبلیغات کسب و کارهای کوچک نیز صحبت کنیم.

روش های زیادی برای تبلیغات کسب و کارهای کوچک وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

تبلیغات اینستاگرامی

یکی از مهمترین روش های تبلیغات کسب و کارهای کوچک، استفاده از پلتفرم اینستاگرام است. در اینستاگرام می توانید از روش های متنوعی، کسب و کار خودتان را تبلیغ کنید:

تبلیغات بلاگری: در این روش، می توانید از بلاگرها و اینفلوئنسرها درخواست کنید که کسب و کارتان را تبلیغ کنید. بر اساس آمارهای منتشر شده، بیش از 33 درصد نسل جوان، برای خرید محصولات خود به نظر بلاگر موردعلاقه شان گوش می دهند. البته نباید فراموش کنید که حتما برای انتخاب بلاگر، زمان صرف کنید و مطمئن شوید که مخاطبان بلاگر مربوطه، با کسب و کار شما همخوانی دارد. مثلا اگر فروشنده لوازم یدکی خودرو هستید، نباید به بلاگرهای خانه داری یا روزمره، تبلیغتان را ارائه کنید.

تبلیغات از طریق راه اندازی پیج: شما می توانید خودتان آستین بالا زده و پیج کسب و کارتان را راه اندازی کنید. با تولید محتوای خوب می توانید مخاطب خود را پیدا کنید و بعد از آن، از بستری که ایجاد کرده اید، جهت تبلیغات اینستاگرامی کسب و کارتان بهره ببرید.

تبلیغات چاپی

شما هنوز هم می توانید با تبلیغات چاپی، کسب و کار کوچک خود را پروموت کنید. برخی از رایج ترین روش های تبلیغات چاپی شامل موارد زیر است:

توزیع تراکت های تبلیغاتی: گرچه خیلی از کارشناسان تبلیغات می گویند که توزیع تراکت های تبلیغاتی، کارکرد خود را از دست داده اند اما با توجه به نوع کسب و کار و محل آن، هنوز هم می توان از این روش تبلیغات بهره برد. مثلا در صورتی که در شهرهای کوچک زندگی می کنید، توزیع تراکت می تواند موثر باشد. چرا که مخاطبان شما، هنوز به تراکتی که دستشان می دهید، اهمیت می دهند و آن را می خوانند. این در حالیست که در شهرهای بزرگ، به دلیل تعدد تراکت ها، دیگر کمتر کسی آن را می خواند و فوراً به سطل آشغال می اندازد.

چاپ سررسید: یکی دیگر از روش های پروموت کسب و کارهای کوچک، چاپ سررسید و اهدای آن به مشتریان قدیمی و جدید است. این کار، گرچه مشتری جدیدی برایتان نخواهد داشت اما به هرحال منجر به افزایش وفاداری به برند خواهد شد.

چاپ کارت ویزیت: ارائه کارت ویزیت هنوز هم می تواند موثر واقع شود. به شرطی که طراحی خلاقانه ای داشته باشد و در جای درستی ارائه گردد. کار طراحی کارت ویزیت خود را به یک تیم حرفه ای بسپارید تا نتیجه بگیرید.

روش های برندینگ کسب و کارهای کوچک

در ادامه به شکل مفصل تری در خصوص روش های برندسازی کسب و کارهای کوچک توضیح داده ایم:

برندسازی شخصی (Personal Branding)

تو این نوع برندسازی، صاحبان کسب‌وکار یا بنیان‌گذاران خودشون چهره‌ی اصلی برند می‌شن. این روش بیشتر برای کسب‌وکارهایی که خدمات مشاوره، آموزشی یا حرفه‌ای ارائه می‌دن، خیلی مؤثره. مردم به برند اعتماد می‌کنن چون به شخصیت صاحب کسب‌وکار نزدیک می‌شن و ارتباط برقرار می‌کنن.
مزایا:

  • ایجاد رابطه شخصی و نزدیک‌تر با مشتری‌ها
  • افزایش اعتماد و وفاداری
  • مناسب برای کسب‌وکارهای کوچیک و کسب‌وکارهایی که بر مهارت فردی تمرکز دارن

مثال: یه مربی تناسب اندام که بیشتر روی خودش به‌عنوان یه فرد الهام‌بخش کار می‌کنه تا برندش.

 

برندسازی محصول (Product Branding)
این روش بیشتر برای کسب‌وکارهایی استفاده می‌شه که تمرکزشون روی یه محصول خاص یا دسته‌ای از محصولات هست. در اینجا لوگو، بسته‌بندی و نام تجاری خیلی مهمه، چون باید به چشم مخاطب جذاب و به‌یادماندنی باشه.
مزایا:

  • مناسب برای کسب‌وکارهایی که محصولات خاص تولید یا عرضه می‌کنن
  • امکان تفکیک و متمایز کردن محصولات مختلف از هم

مثال: تولیدکنندگان مواد غذایی که هر محصولشون با بسته‌بندی و برندسازی خاص خودش معرفی می‌شه.

 

برندسازی محلی (Local Branding)
برندسازی محلی روی جامعه و بازار هدفی که نزدیک کسب‌وکار هست تمرکز داره. کسب‌وکارهایی که خدمات یا محصولاتشون رو تو یه منطقه خاص ارائه می‌دن، از این روش استفاده می‌کنن.
مزایا:

  • جلب اعتماد مشتریان محلی
  • مناسب برای کسب‌وکارهایی که خدمات یا محصولاتشون رو در محدوده جغرافیایی خاص ارائه می‌دن
  • رشد کسب‌وکار با ارتباط قوی‌تر با جامعه

مثال: یه نانوایی محلی که تمرکزش روی مشتری‌های محلی و تبلیغات تو همون جامعه هست.

 

برندسازی شرکتی (Corporate Branding)
برندسازی شرکتی بیشتر به تصویری که از کل سازمان و ارزش‌های اون ایجاد می‌شه، می‌پردازه. این نوع برندسازی تمرکزش روی مأموریت، ارزش‌ها و شخصیت کلی برند هست و محصولات و خدمات شرکت در قالب هویت کلی شرکت معرفی می‌شه.
مزایا:

  • ایجاد اعتبار بلندمدت برای شرکت
  • افزایش اعتماد مشتری به خاطر توجه به مأموریت و ارزش‌ها
  • امکان گسترش برند به محصولات و خدمات جدید

مثال: شرکت‌های بزرگی مثل اپل که کل شرکتشون رو برند می‌کنن، نه فقط محصولاتشون.

 

برندسازی دهان‌به‌دهان (Word of Mouth Branding)
تو این نوع برندسازی، مشتری‌ها خودشون به نوعی سفیر برند می‌شن و برند رو از طریق تجربه مثبتشون به بقیه معرفی می‌کنن. این روش بیشتر روی رضایت مشتری و ارتباطات قوی بنا شده و می‌تونه به سرعت اعتبار برند رو بالا ببره.
مزایا:

  • بدون نیاز به هزینه زیاد تبلیغاتی
  • ایجاد اعتماد از طریق توصیه‌های مستقیم مشتری‌ها
  • مناسب برای کسب‌وکارهایی که دنبال ساختن شبکه وفادار از مشتری‌ها هستن

مثال: یه رستوران محلی که مشتری‌های وفادارش به خاطر تجربه مثبت، شهرتش رو پخش می‌کنن.

 

برندسازی از طریق همکاری (Co-Branding)
این روش برندسازی، زمانی کاربرد داره که کسب‌وکارهای کوچیک با برندهای دیگه همکاری می‌کنن تا از شهرت و اعتبار همدیگه استفاده کنن. می‌تونن تبلیغات مشترک داشته باشن یا محصولاتی خاص با همکاری برندهای دیگه تولید کنن.
مزایا:

  • افزایش اعتبار برند با همکاری با برندهای معتبر
  • دسترسی به مخاطبان جدید از طریق همکاری
  • ایجاد تنوع و ارزش افزوده برای مشتری‌ها

مثال: یه فروشگاه لباس محلی که با یه برند معروف همکاری می‌کنه تا مجموعه‌ای محدود از محصولات مشترک تولید کنن.

 

سخن آخر

در نهایت باید اشاره کنیم که برندسازی کسب و کارهای کوچک، کار راحتی نیست. شرکت های کوچک در ابتدای مسیر برندسازی هستند و نباید از شکست های کوچک و بزرگ، نااُمید شوند.

فراموش کنید که این روزها مشخص شده که تنها یک چیز عامل موفقیت شماست:

تداوم! به مسیر خود ادامه دهید و مطمئن باشید که مقصد در انتظار شماست.

مدیا، به عنوان یکی از بهترین شرکت های برندسازی، اینجاست که در این مسیر به شما کمک کند. 

دیدگاه خود را بذارید

آخرین مقالات