شعار تبلیغاتی خودت رو داشته باش!
شعار تبلیغاتی چیست؟ چرا به آن نیاز داریم؟ اصلا می دانید یک شعار خوب، چگونه در ذهن می ماند؟!
شعار تبلیغاتی
شعار تبلیغاتی چیست و چگونه نوشته می شود؟!
زندگی خوب است!
Just do it!
درب قوطی رو باز کن تا سرحال بشی!
شما چی یادتون میاد؟ کدوم یکی از شعارهای تبلیغاتی برندهای بزرگ به ذهنتون مونده؟ خب طبیعیه که بهترین شعارها، همونایی هستن که توی ذهن موندن! اما چطوری میشه یه شعار تبلیغاتی نوشت که توی ذهن میمونه؟
توی این مقاله از وبسایت آژانس خلاقیت مدیا می خوایم در مورد شعار تبلیغاتی حرف بزنیم. میخوایم بهتون بگیم که چطوری میشه شعاری نوشت که بهترین باشه و همیشه به ذهن بمونه!
در واقع اولین گامی که برای راه اندازی برند خودتون می خواین؛ یک شعار تبلیغاتی خوب و به یاد موندنیه!
بزن بریم تا بهتون بگیم چطوری...
بهترین شعار تبلیغاتی
خب قبل از اینکه بخوایم بهتون بگیم که چطوری میشه یک شعار تبلیغاتی عالی نوشت، باید گفت بهترین شعار تبلیغاتی چه ویژگی هایی داره!
به طور خلاصه بهشون اشاره کردیم:
-
شعار یا اسلوگان باید در ذهن بماند
شعاری که توی ذهن نمونه به چه دردی میخوره؟ پس یادت نره که اصلی ترین هدف اینه که شعار تبلیغاتی ما توی ذهن مخاطب باقی بمونه!
بهترین نمونه برای موندگاری شعارهای تبلیغاتی، آگهی های بازرگانی تلویزیونی بودند. شعر قور قوری رو یادتون میاد: نشانه ی داروگر، درخت نخل طلاست...
سازنده از ریتم شعر استفاده کرد تا اسم داروگر همواره در ذهن شما باقی بماند! موفق هم شد و اسم داروگر رو هر ایرانی تلویزیون داری شنیده!
-
اسلوگان باید منحصر به فرد باشد!
شعار زندگی خوب است را هر جا که بشنوید، فورا به یاد برند ال جی می افتید!
در واقع این اسلوگان به قدری خاص و منحصر به فرد بوده که توانسته تصویر ال جی را در ذهن شنوندگان تداعی کند. بهترین کاری که نویسنده ی این اسلوگان انجام داده، همین بوده است: شما خیلی سریع به یاد ال جی می افتید
شعار باید ساده و چند کلمه ای باشد که به یاد بمونه! هرچقدر این کلمات گیراتر باشه، به یاد موندنی تره!
مثلا شعار برند نایک رو میدونین دیگه: فقط انجامش بده! همیشه و همواره این شعار رو بشنوین به یاد نایکی می افتید! ساده اما گیرا!
-
شعار تبلیغاتی باید خصوصیات برند را نشان دهد!
هرچقدر که ترکیب کلمات شعار تبلیغاتی به محصول و برند مرتبط تر باشد، موندگاری آن بیشتر است!
مثلا برند نیکون از شعار در قلب تصویر استفاده کرده است! این شعار ارتباط زیادی با عکاسی و برند نیکون دارد!
این شعارها بخشی از خصوصیات و ویژگی های برند را نمایش می دهند و به شما می گویند که چرا باید آن ها را انتخاب کنید.
-
باید احساس خوبی از شنیدن اسلوگان داشته باشید!
برای این که شعار تبلیغاتی روی شما اثر بگذارد، باید حس خوبی از شنیدن آن داشته باشید. برخی از بهترین احساساتی که به هنگام شنیدن اسلوگان در ذهن مخاطب شکل می گیرد شامل احساس امنیت، انرژی مثبت، اطمینان و..است.
نایکی به شما می گوید که فقط انجامش بده! با همین سه کلمه احساس لذت دویدن و ورزش را در ذهن شما تقویت می کند. احساسی که مستقیما با محصولات ورزشی نایکی مرتبط است و منجر به خرید خواهد شد.
پس فراموش نکنید: حس خوب مخاطب را تقویت کنید! چگونه؟ با یه شعار تبلیغاتی خوب!
نوشتن شعار تبلیغاتی
خب حالا که ویژگی ها و خصوصیات شعار تبلیغاتی خوب رو درک کردین، باید بریم سراغ روش های نوشتن یک اسلوگان موفق و اثرگذار!
به صورت خلاصه در ادامه به این نکات هم اشاره کردیم:
-
ساده باشید!
استفاده از کلمات قلنبه سلنبه ممنوع! قراره چند کلمه ی ساده رو در کنار هم بزارید و یه مفهوم رو منتقل کنین!
هرچقدر این کلمات ساده تر باشن، راحت تر به ذهن سپرده میشن! شما از یک اسلوگان چه انتظاری دارید؟ آفرین...موندگاری!
واقعیت اینه که مخاطب شما فقط چند ثانیه بهتون وقت میده که با شعار تبلیغاتی جذاب، توجهش رو جلب کنین! اگه کلمات شما سخت و پیچیده باشه، خیلی زود و راحت از شما می گذره!
اما چطوری ساده باشیم؟ می تونین از کلمات هم قافیه استفاده کنین! شعرهای کوتاه خیلی میتونه موثر باشه!
حتی میتونه نمایانگر ارزش افزوده ای باشه که برند یا محصول برای مشتری ایجاد می کنه! مثلا برند ال جی از شعار زندگی خوب است؛ استفاده میکنه!
در واقع این برند با این شعار داره القاء میکنه که با استفاده از محصولات ال جی، زندگی شما زیباتر و بهتر میشه! ساده س اما خیلی تاثیر گذاره!
-
طناز باشید!
بهترین شعارها، اونایی هستن که کمی چاشنی طنز هم اضافه کردن! طنز ساز و کار پیچیده ای داره که میتونه در ذهن مخاطب موندگار بشه! یه جوک خوب هیچوقت از ذهن مخاطب نمیره. در نتیجه شاید بد نباشه به هنگام نوشتن یک اسلوگان خوب، از کمی طنز هم استفاده کنید!
-
صادق و شفاف باش!
اگه صاحب یه دکه ی فلافلی هستین و می خواین شعار تبلیغاتی بنویسی، نمیتونی بگی بهترین غذای دنیا اینجاست!
احتمالا خیلی ها بهت میخندن و اصلا دیده نمیشی! پس شفاف و صادق باش و به اون چیزی که هستی، اشاره کن!
مثلا میتونی بگین، ما بهترین فلافلی شهر هستیم! یا ...
صداقت و شفافیت باعث میشه که مشتری ها بیشتر به سمتت جلب بشن و اعتماد بیشتری داشته باشن!
سوالات رایج در مورد شعار تبلیغاتی
وقتی که کسب و کاری را راه می اندازید، طبیعی است که تمام جنبه های این راه اندازی ذهن شما را مشغول کند. یکی از مهم ترین بخش های تبلیغات کار شما، انتخاب یک شعار تبلیغاتی مناسب است.
مشتریان آژانس خلاقیت مدیا با سوالات متنوعی پیش ما می آیند. در ادامه به برخی از رایج ترین و متداول ترین آن ها پاسخ داده ایم. شاید سوال شما هم همین باشد:
آیا باید حتما اسم برند در شعار تبلیغاتی ذکر شود؟
هیچ چیز نباید خارج از دایره ی خلاقیت باشد. اگر فکر می کنید که نام برند شما در شعار تبلیغاتی تان جایی ندارد، نباید از آن استفاده کنید. حقیقتا لازم نیست که حتما نام برندتان را در شعارتان ذکر کنید. مثلا اگر برند شما به نام خودتان است، بهتر است استفاده از آن را فراموش کنید. با اسم شما نمی توان شعارهای خلاقانه ی زیادی تولید کرد. یک شعار تبلیغاتی خوب، صادق و ساده است.
بهتر است شعار تبلیغاتی چند کلمه باشد؟
گفته می شود که بهترین شعارهای تبلیغاتی سه کلمه دارند! اما چرا؟ عدد 3، یک عدد کامل است که نشان از استقرار و استحکام می دهد. علاوه بر این، کوتاه و موجز است و در حافظه می ماند.
چند شعار معروف سه کلمه ای:
Life Is Good!
امرسان، انتخابی مطمئن!
شهر فرش اینجاست!
و...
هر یک از این شعارهای تبلیغاتی سه کلمه دارند و خیلی خوب در ذهن می مانند. شما هم همین الان امتحان کنید. قطعا بیشتر شعارهایی که به ذهنتان می رسد، سه کلمه ای هستند.
شعار تبلیغاتی خود را کجا منتشر کنیم؟
تقریبا در همه جا باید از این شعار تبلیغاتی استفاده شود: بیلبوردها، سوشیال مدیا، وبسایت، بروشورها، تراکت ها و...
هرچقدر شعار شما بیشتر دیده شود، احتمال باقی ماندن در حافظه نیز بیشتر است. بیشتر برندهایی که شعارشان به یاد ماندنی بوده، مشتریان بیشتری دست و پا کرده اند و میزان اعتماد مشتریان به آن ها بیشتر بوده است.
بهتر است شعار ما به زبان فارسی باشد یا انگلیسی؟
مدتیست که برخی از صاحبان کسب و کار ترجیح می دهند از شعارهای انگلیسی برای خود استفاده کنند. اما این حرکت کاملا اشتباه است چرا که بخش زیادی از جمعیت کشور، اصلا به زبان انگلیسی مسلط نیستند. بنابراین به سادگی نصف جامعه هدف خود را از دست می دهید. سعی کنید از شعارهایی به زبان فارسی استفاده کنید که همیشه در ذهن بمانند.
سخن آخر
در نهایت یادت نره که بدون داشتن یک شعار تبلیغاتی خوب، محکوم به فنا هستی! تا حالا برندی رو دیدی که بدون شعار و اسلوگان توی ذهن مخاطب مونده باشه؟
پس همین امروز دست به کار شو و یه شعار تبلیغاتی خوب داشته باش!
دنبال کمک هستی؟
ما توی آژانس خلاقیت مدیا بهترین نویسنده ها و شعارنویسان رو در اختیار داریم. بنابراین می تونیم همه جوره کمکت کنیم تا برندت رو به مشتری ها بشناسونی!
همین امروز تماس بگیر!