7 نکته ی طلایی در طراحی پوستر!
طراحی پوستر چرا مهم است؟ چرا بدون پوسترهای درست و مناسب، نمی توان تبلیغات کسب و کار را پیش برد؟
طراحی پوستر
طراحی پوستر چگونه است؟!
یکی از مهم ترین جنبه های تبلیغات، طراحی پوستر است!
بدون پوستر و معرفی خدمات یا محصولات، چگونه می توانید خودتان را به مخاطب معرفی کنید؟
مثلا فکر کنید که فیلم فارست گامپ پوستر نداشت! یا مثلا یک ایونت بزرگ، بدون پوستر می خواهد کارش را آغاز کند؟ آیا اصلا چنین چیزی شدنی است؟
در این مقاله از وبسایت آژانس خلاقیت مدیا می خواهیم به طراحی پوستر بپردازیم. تیم گرافیک مدیا یکی از قوی ترین تیم ها در زمینه ی طراحی پوستر است.
اما اجازه بدهید به شما بگوییم که به هنگام طراحی چه چیزهایی را مد نظر قرار می دهیم. اگر می خواهید سفارش پوستر بدهید یا با تیم مدیا همکاری کنید، حتما ادامه ی این مطلب را بخوانید. می خواهیم به 7 نکته ی مهم به هنگام طراحی یک پوستر اشاره کنیم.
نکات طراحی پوستر
برای طراحی یک پوستر حرفه ای، باید نکات زیادی را در نظر بگیرید. هر یک از این نکات به شما کمک می کند که خروجی کار حرفه ای تر به نظر برسد و مشتریان خود را راضی تر نگه دارید.
ما در تیم خلاقیت مدیا، قبل از هر چیزی ایده پردازی می کنیم! دلمان می خواهد بهترین پوستر را طراحی کنیم و سعی مان بر این است که در پشت هر طرحی، قصه ای نهفته باشد!
بنابراین به این نکات نیز توجه می کنیم. اگر دلتان می خواهد بخش کوچکی از کار حرفه ای تیم طراحی مدیا را بدانید، به اسکرول کردن این متن ادامه بدهید.
ابعاد پوستر را در نظر می گیریم!
اولین چیزی که برای طراحی هر چیزی باید بدانیم، ابعاد آن است. گرچه پوستر یک ابعاد استاندارد دارد، اما ممکن است در جاهای مختلف، نیازمند ابعاد متفاوتی باشیم.
معمولا پوسترها در ابعاد زیر طراحی می شوند:
- 35 در 25
- 35 در 50
- 70 در 50
- 70 در 100
دومین نکته در خصوص ابعاد پوستر این است که حتما باید به صورت عمودی طراحی شوند. ابعاد افقی در پوستر، چندان جالب نخواهد شد.
خوانایی پوستر بالا باشد!
مهم نیست که قرار است پوستر شما در کجا نصب شود. چرا که به هرحال باید از یک فاصله ی معقول قابل خواندن باشد. بنابراین بد نیست که در طراحی پوستر این موضوع را مد نظر قرار بدهید.
ممکن است مخاطب پوستر خیلی سریع بخواهد از جلوی آن رد شود. المان های موجود در پوستر باید به قدری بزرگ باشند که فورا به چشم مخاطب بیایند و قابل خواندن باشند.
بهتر است متن پوستر را در سه لایه ی مجزا، قرار بدهید. عنوان و تیتر پوستر باید درشت و با حروف برجسته باشد. بنابراین فونت های خوانا را انتخاب کنید.
رنگ بندی مناسب در طراحی پوستر!
نکته ی بعدی که اهمیت خیلی بالایی دارد، رنگ بندی و تضاد رنگی مناسب است. پوستر شما باید بتواند در کسری از ثانیه توجه را به خود جلب کند. یکی از مهم ترین ابزارهایی که در دست دارید، رنگ بندی است.
کنتراست رنگی خیلی زود می تواند توجه را به خود جلب کنید. در واقع از لحاظ روانشناسی، ذهن ما به درک و دریافت تفاوت و تضاد علاقه مند است. بنابراین اگر دو رنگ متضاد را در یک پوستر ببینیم، ناخودآگاه توجهمان را به خود جلب می کند.
همچنین فراموش نکنید که برای متن پوستر به سراغ رنگ هایی بروید که خوانایی بالایی دارند. مثلا بهترین رنگ برای متن، رنگ سیاه روی زمینه ی سفید است. چرا که فورا خوانده می شود و نیاز به زحمت اضافه ندارد.
محل قرارگیری المان های مختلف در پوستر!
ممکن است پوستر شما دارای المان های مختلفی باشد: یک متن، تصویر یا حتی لوگو!
در نتیجه حتما باید چینش این المان ها هوشمندانه صورت بگیرد. هرچقدر که بتوانید نگاه مخاطب را در پوستر هدایت کنید، احتمال موفقیت شما در ارائه ی پیغام بالاتر می رود.
محل نصب پوستر!
یکی دیگر از موضوعات مهم در طراحی پوستر، جایی است که قرار است نصب شود! آیا می خواهید آن را روی یک بیلبورد بزرگ نصب کنید؟ یا اینکه قرار است روی دیوار اداره یا دانشگاه پوسترتان را نصب کنید؟
در واقع توجه به جنس، رنگ و محل نصب پوست بسیار مهم است. مثلا اگر قرار است پوستر خود را روی یک دیوار طوسی رنگ نصب کنید، شاید بد نباشد که استفاده از رنگ زرد را در طراحی پوستر مورد توجه قرار بدهید.
البته برخی از پوسترها قرار است فقط به صورت آنلاین استفاده شوند. به همین دلیل، نکات دیگری هم برای طراحی پوستر آنلاین مد نظر داشته باشید. مثلا حتما باید پوستر آنلاین را به نحوی طراحی کنید که در میان هیاهوی مجازی، به چشم بیاید. در طراحی پوستر آنلاین، تیترها و عناوین پوستر اهمیت خیلی زیادی دارند.
شما می توانید پوستر آنلاین را به سادگی طراحی کنید اما از یک عنوان جذاب و میخکوب کننده برای پوستر خود بهره ببرید. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که درصد موفقیتتان بالا خواهد بود.
استفاده از تصاویر بزرگ در طراحی پوستر!
معمولا پوسترها را در جایی نصب می کنند که نگاه مخاطبین بسیار گذرا و سریع است! بنابراین شما به عنوان طراح پوستر، تنها چند صدم ثانیه فرصت دارید که توجه مخاطب را جلب کنید.
در چنین شرایطی توصیه می شود که از تصاویر بزرگ در طراحی پوستر خودتان بهره ببرید. هر چقدر المان های به کار رفته در طراحی پوستر بزرگ تر باشند، شانس توجه مخاطب به آن بیشتر است. حال ممکن است این المان، یک متن، تصویر یک فرد یا حتی لوگو باشد.
فضای مثبت و منفی در طراحی پوستر!
یکی دیگر از نکات مهم در طراحی پوستر، استفاده ی دقیق از فضای مثبت و منفی در تصویر است. مثلا فکر کنید که در یک پوستر، یک فضای سفید را می بینید و در مرکز تصویر، یک نقطه ی کوچک مشاهده می شود. ذهن مخاطب، فورا به این نقطه جلب می شود و سوالات مختلفی به ذهنش می رسد.
شما می توانید از این فاکتور در طراحی مفهومی پوستر بهره ببرید.
طراحی پوستر سریع
یکی از مهم ترین مزیت های فضای آنلاین، این است که انجام امور را سرعت می بخشد. شما می توانید کوتاه ترین زمان ممکن، عکس یا پوستر خود را آماده کنید!
ابزارهای رایگان زیادی برای انجام این کار وجود دارد. مثل ابزاری مثل Canva یا فوتوشاپ آنلاین و...
اما واقعیت این جاست که خروجی کار با این ابزارها چندان جالب توجه نیست. اگر کارتان را جدی می گیرید و به دنبال روشی برای افزایش مشتریان خود هستید، طراحی پوسترهای حرفه ای می تواند بهترین پاسخ شما باشد. بنابراین طراحی پوستر سریع با این ابزارها را فراموش کنید و به سراغ حرفه ای های این کار بروید.
آیا هوش مصنوعی، پوستر ساز خوبی است؟!
حتما شما هم این روزها خبر هوش مصنوعی را دارید. قدرت و پیشرفت این هوش مصنوعی بسیار بالا رفته و خیلی ها از بابت شغل خود نگران شده اند و تصور می کنند که دیگر این هوش مصنوعی، جای آن ها را خواهد گرفت!
اما نگران نباشید:
هوش مصنوعی هرگز نمی تواند جای هنر را بگیرد.
در ضمن این ابزار هنوز آنقدر هوشمند نیست که کیفیتی مشابه کار انسانی در طراحی پوستر به دست بدهد. در ضمن، با اینکه ورود هر ابزار جدیدی می تواند برای مشاغل زیادی نگران کننده باشد اما نباید فراموش کنید که حضور این ابزارها، نه تنها ضرری برای مشاغل نزده است، بلکه منجر به ایجاد شغل های بیشتر شده!
در طراحی پوستر و عکس نیز همین مسئله مصداق دارد. در حال حاضر می توان به سادگی عکس ها و پوسترهای طراحی شده توسط هوش مصنوعی را تشخیص داد و در نتیجه، اگر به دنبال کار یونیک و خلاقانه هستید، هنوز هم باید به سراغ طراحان حرفه ای پوستر بروید!
طراحی پوستر اهواز
اهواز شهر خوبی برای تبلیغات است. این کلانشهر بزرگ که ده ها خیابان اصلی دارد، می تواند محل مناسبی برای نصب پوسترها و بیلبوردهای تبلیغاتی شما شود.
اما چند بار توانسته اید که پوسترهای خلاقانه ای در سطح شهر اهواز ببینید؟!
آیا توجهتان به یک پوستر جلب شده و به طراح آن آفرین گفته اید؟
پیدا کردن پوسترهای تبلیغاتی خوب و موثر، بسیار کم و چه بسا نایاب است. می پرسید چرا؟ چون که طراحان پوستر، وقت خود را صرف یک طراحی پوستر خوب نمی کنند.
شهر اهواز، پتانسیل های فراوانی دارد. می توان پوسترهایی طراحی کرد که قابلیت دیده شدن در شهر را داشته باشند. حتی طراحی یک پوستر خلاقانه در فضای مجازی کسب و کارهای اهوازی دیده نمی شود.
بسیاری از این کسب و کارها دارای یک پیج اینستاگرام یا وبسایت هستند. اما کمتر کسی هست که به خلاقیت در طراحی این پوسترهای اینستاگرامی اهمیت بدهد.
اما اجازه بدهید عمیق تر به این موضوع بپردازیم:
3 اشتباهی که در طراحی پوستر مرتکب می شویم!
در ادامه به برخی از رایج ترین اشتباه هایی که در طراحی پوستر اهوازی ها دیده ایم، اشاره می کنیم:
-
رنگ بندی به درستی انتخاب نمی شوند!
به نظر می رسد که خیلی از طراحان پوستر اهوازی اصلا حواسشان به رنگ بندی درست نیست. مثلا از رنگ های قرمز استفاده می کنند که به خودی خود، یک رنگ بازدارنده است.
یا اصلا پتانسیل کسب و کاری که برایش طراحی پوستر انجام می دهند را نمی شناسند. هر کاری، یک رنگ مخصوص به خود را دارد. مثلا مشخصا برای طراحی پوستر صرافی، طلافروشی یا مراکز مربوط به امور مالی، باید از رنگ های طلایی و نقره ای استفاده کرد.
بنابراین اولین اشتباه در ترکیب رنگ هایی است که برای پوستر انتخاب می شوند.
-
اطلاعات بیش از حد داده می شود!
پوستر قرار نیست که ریز و درشت اطلاعات مربوط به کسب و کارتان را منعکس کند. بیش از هر چیزی باید در طراحی پوستر به شعارهای خلاقانه و استفاده از فونت های درست توجه کرد.
اما مشخصا می بینیم که خیلی از پوسترهایی که توسط شرکت های تبلیغاتی اهواز طراحی می شوند، بی نظم و ترتیبند! همه چیز در آن ها دیده می شود: از اسم کسب و کار گرفته تا انواع و اقسام شماره تماس ها و راه های ارتباطی!
در حالی که یک پوستر موفق، کافیست حاوی یک شعار کوتاه، رنگ های درست و نهایتا یک لوگو یا اسلوگان برند مربوطه باشد.
-
پوسترها، بسته به مکان نصب طراحی نمی شوند!
پوسترها طراحی می شوند تا در جای مناسب دیده شوند! اگر پوستر شما برای بیلبوردهای شهری است باید به نحوی کار شود که در گذر سریع افراد، به خوبی مطلب را برساند.
شما می توانید اطلاعات دقیق تر را در فضای مجازی منتشر کنید! بنابراین هر پوستری باید برای محلی که قرار است نصب شود، طراحی گردد.
شما شاهد چه اشتباهات دیگری در طراحی پوستر دیده اید؟ حتما در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید!
سخن آخر
در نهایت باید عنوان کنیم که طراحی پوستر، کار ساده و راحتی نیست. مخصوصا زمانی که می خواهید کاری خاص و فوق العاده انجام بدهید. به همین دلیل است که توصیه می کنیم به سراغ یک متخصص بروید.
آژانس خلاقیت مدیا، بهترین گرافیست ها را در اختیار دارد. سابقه و تجربه ی موفق در طراحی صدها پوستر، نشان داده که توانسته ایم رضایت سفارش دهنده و مخاطبین را به دست آوریم.
شما می توانید جهت مشاهده ی انواع نمونه کارهای مدیا، به منوی سایت مراجعه کنید.