راه اندازی کمپین تبلیغاتی موفق چگونه است؟!
راه اندازی کمپین تبلیغاتی گاهی موفق می شود و گاهی خیر! تا به حال از خود پرسیده اید که کمپین های موفق چطور کار خودشان را پیش می برند؟
راه اندازی کمپین تبلیغاتی
راه اندازی کمپین تبلیغاتی چگونه است؟!
اگر بخواهیم نبض حیاتی هر کسب و کاری را نام ببریم، قطعا و بدون تردید باید به تبلیغات اشاره کنیم!
بدون تبلیغات درست و حسابی، بعید است که رونقی در کسب و کارتان رخ دهد. در این بازار شلوغ و پر هیاهو، شما باید ابزاری در دست داشته باشید تا مشتریان گوشه چشمی هم به شما داشته باشند.
از طرف دیگر تبلیغات سنتی دیگر جواب نمی دهد! همه چیز به سمت مدرنیته و نوگرایی پیش می رود. تردیدی نیست که تبلیغات هم همین مسیر را در پیش گرفته است. اینجاست که پای راه اندازی کمپین تبلیغاتی به میان می آید.
حتما شما هم شنیده اید که فلان شرکت تبلیغاتی می گوید که یک کمپین تبلیغاتی موفق را راه اندازی کرده است. اما منظور از کمپین تبلیغاتی چیست؟
به طور کلی کمپین تبلیغاتی نوعی از تبلیغات چند جانبه است که هدف مشخصی دارد، مخاطب خود را می شناسد و با تعیین زمان بندی و بودجه ی مناسب سعی می کند که پیام تاثیرگذاری را به مخاطب انتقال بدهد.
به همین سادگی! البته طبیعتا راه اندازی کمپین تبلیغاتی خیلی هم ساده نیست. به همین خاطر در این مقاله از وبسایت آژانس خلاقیت مدیا می خواهیم در مورد همین موضوع صحبت کنیم. به اسکرول کردن این متن ادامه بدهید!
اهداف کمپین تبلیغاتی
قبل از این که حتی ایده ی راه اندازی کمپین تبلیغاتی به ذهنتان خطور کند باید به طور دقیق بدانید که چه هدفی را می خواهید دنبال کنید! آیا قرار است که یک محصول جدید را به مخاطب معرفی کنید؟ شاید هم قرار است که آگاهی مشتری نسبت به محصولات خودتان را بالاتر ببرید. شاید هم صرفاً یک هدف فرهنگی دارید و می خواهید از طریق آن، مخاطب را با محصول خود آشنا کنید.
هر هدفی که دارید، باید به طور دقیق تعیین شود. این نقشه ی راه شما در آینده ی کمپین خواهد بود.
درست مثل دونده ای که هدفش رسیدن به خط پایان است و دویدنش، معنا و هدفی دارد؛ شما هم باید مدام هدف خودتان را جلوی چشمتان داشته باشید تا از بیراهه ها و موانع به سلامت عبور کنید.
ایجاد کمپین تبلیغاتی
برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی قبل از هر چیزی باید به سوالات زیر جواب بدهید:
- چقدر بودجه دارید؟
- آیا ددلاین خاصی مد نظرتان است؟ مثلا می خواهید تا پیش از سال جدید، این کمپین تبلیغاتی به پایان رسیده باشد؟
- بستر تبلیغات شما چیست؟ آیا فقط قرار است به فضای مجازی بسنده کنید یا اینکه می خواهید به سراغ بیلبوردهای شهری یا حتی تبلیغات تلویزیونی هم بروید؟
- پیام شما چیست؟ (فراموش نکنید که هر کمپین موفقی، یک پیام واضح و مشخص دارد)
- ماموریت شما چیست؟ ( می خواهید با راه اندازی کمپین تبلیغاتی به چه هدفی دست پیدا کنید)
- تخمین می زنید که این کمپین، چقدر موثر خواهد بود؟
زمانی که به این سوالات پاسخ دادید، می توانید وارد فاز بعدی شوید. ایجاد کمپین تبلیغاتی باید با پیش زمینه صورت بگیرد.
فراموش نکنید که بی گدار به آب زدن، هرگز شما را به ساحل آرامش نمی رساند!
اجرای کمپین تبلیغاتی
حالا نوبت به طی کردن گام های مختلف اجرای کمپین تبلیغاتی است. در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:
تحقیق و جستجو
گام اول اینجاست که تا جایی که می توانید در مورد پیام کمپین، مخاطب هدف و عامل های تاثیرگذار روی کمپین تبلیغ کنید. مثلا اگر قرار است که کمپینی در رابطه با لوازم بهداشتی زنان راه بندازید، باید تحقیقات شما در خصوص زنان کامل و جامع باشد. بدون تحقیق و جستجو نمی توان کمپین موفقی را اجرا نمود.
شناخت مخاطب و تاثیر پیغام روی او
در گام بعدی باید مخاطب هدف خود را به درستی بشناسید و با توجه به آن، یک پیغام واضح و غیرشعاری برای او انتخاب کنید. هیچوقت نباید شعور و ارزش مخاطب را دست کم بگیرید و فکر کنید که تبلیغات مستقیم را متوجه نمی شود.
موفق ترین کمپین های تبلیغاتی، آن هایی بوده اند که پیغام خود را دست کم نگرفته اند. مخاطب باید همواره احساس کند که ارزشمند است و به مشکلاتش، اهمیت داده می شود.
بودجه بندی درست
بعد از این که پلتفرم مورد نظرتان برای اجرای کمپین تبلیغاتی را انتخاب کردید، نوبت به بودجه بندی می رسد. طبیعتا هر کمپینی هزینه بر است. اما باید بدانید که آیا این هزینه ها به صرفه است؟ آیا در نهایت منجر به موفقیت کسب و کارتان خواهد شد؟ چقدر باید هزینه کنید؟
هر چقدر که بودجه بندی شما درست تر باشد، کمتر غافلگیر می شوید. مثلا فرض کنید که شما بدون بررسی تمام جوانب، 10 میلیون تومان را برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی کنار گذاشته اید. اما بعد از اجرای آن و پیش رفتن کمپین، متوجه می شوید که خرج های ناخواسته و پیش بینی نشده ای برایتان به وجود آمده است که در نهایت هزینه ها را به 15 میلیون تومان رسانده است.
طبیعتاً احساس موفقیت از اجرای این کمپین نخواهید داشت چرا که فکر می کنید بر اساس نقشه هایتان پیش نرفته است.
بنابراین بودجه بندی درست را همواره مد نظر داشته باشید.
راه اندازی کمپین اینستاگرامی
یکی از مهم ترین کمپین های تبلیغاتی در بستر اینستاگرام شکل می گیرد. این نرم افزار موبایلی، محبوبیت زیادی میان مخاطبان از قشرهای مختلف دارد و طبیعی است که از زمان ساخته شدنش، به یکی از مهم ترین قطب های راه اندازی کمپین های تبلیغاتی تبدیل شده است.
کمپین اینستاگرامی استارباکس و نتفلیکس دو تا از موفق ترین کمپین هایی بوده اند که در فضای اینستاگرام اجرا شده اند.
بنابراین هیچوقت نباید از اهمیت این پلتفرم مجازی غافل شد. این کمپین ها معمولا با یک هشتگ خاص همراه می شوند تا دیگران را به جمع شرکت کنندگان در این کمپین ها دعوت کنند.
در ادامه به شش تا از مهم ترین گام هایی که برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی اینستاگرامی باید بردارید، اشاره کرده ایم:
- هدف خودتون رو واضح و مشخص کنید: قراره فالورهای بیشتری به دست بیارید؟ قرار است آگاهی از برند بدهید؟ قرار است تعامل با مخاطبین را بیشتر کنید؟ بهتر است قبل از هر چیزی هدفتان رو روشن کنید
- جامعه هدف خود را مشخص تر کنید: برای چه کسانی می خواهید این کمپین را راه اندازی کنید. دانستن همین نکته، می تواند کمک زیادی به شما بکند.
- زمان و بودجه ی پروژه را مشخص کنید: قرار است چقدر هزینه کنید؟ چقدر زمانبر است؟
- بسترهای تکمیلی کمپین را تعیین نمایید: آیا فقط قرار است در اینستاگرام این کمپین اجرا شود یا از پلتفرم های مشابه مثل تلگرام، وبسایت و..نیز می خواهید بهره ببرید
- تولید محتوای اساسی کنید
- لندینگ پیج خود را طراحی کنید: لندینگ پیج، همان صفحه ی اول کمپین اینستاگرامی است. بنابراین طراحی گرافیکی آن را جدی بگیرید. محتوای کوتاه اما واضحی در آن درج کنید و مطمئن شوید که خواسته ی خود از مخاطبین را به وضوح عنوان کرده اید.
- بلاگرها و اینفلوئنسرهایی که قرار است شما را تبلیغ کنند، مشخص کنید
سوالات رایج راه اندازی کمپین تبلیغاتی
اگر تصمیم خودتان را گرفته اید و می خواهید یک کمپین تبلیغاتی راه بندازید، حتما ذهنتان پر از سوالات مختلف شده است. سعی کرده ایم برخی از رایج ترین سوالاتی که ممکن است برایتان پیش آمده باشد را پاسخ بدهیم:
چطور بهترین زمان را برای اجرای کمپین تشخیص دهیم؟
بیشتر کمپین هایی که با شکست مواجه می شوند، در زمان نادرستی به اجرا درآمده اند. مثلا شما نمی توانید کمپین فروش کولرهای اسپلیت را در فصل زمستان اجرا کنید و انتظار موفقیت داشته باشید. مشاور تبلیغاتی به شما می گوید که بهترین زمان برای اجرای کمپین تبلیغاتی چه موقع است. این زمان با توجه به فاکتورهای مختلفی مثل ماهیت برند، خدماتی که ارائه می کند، ارزش افزوده ی آن، شرایط روز و...مشخص می شود.
هزینه راه اندازی کمپین تبلیغاتی چقدر است؟
برای درک درست از هزینه ها، باید هدف خودتان را به درستی مشخص کنید. قرار است این کمپین تبلیغاتی به چه چیزی برسد. آیا هدف شما، آگاهی از برند است یا می خواهید روی یک کالای خاص متمرکز شوید؟ تمام این فاکتورها در تعیین هزینه موثر است. همچنین نباید فراموش کرد که گستردگی کمپین و محل انتشار آن، می تواند در هزینه ها اثر بگذارد.
برای کمپین تبلیغاتی به چه نیروهایی نیاز داریم؟
راه اندازی کمپین تبلیغاتی یک کار جمعی است. شما باید با تمام نیروها و پرسنل شرکت خود مشورت کنید اما بار اصلی راه اندازی کمپین تبلیغاتی به دوش بخش مارکتینگ و تبلیغات است. در کنار این بخش، بخش محتوا و گرافیک را نیز باید در جریان امور قرار بدهید تا بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند.
آیا انتخاب یک شعار تبلیغاتی برای کمپین لازم است؟!
یک کمپین خوب با یک شعار عالی یا نام به یادماندنی شناخته می شود. اگر می خواهید کمپین شما راهگشا باشد، باید حتما به سراغ گروه محتوا بروید و یک شعار خوب انتخاب کنید. مثلا به کمپین مبارزه با خشونت علیه زنان دقت کنید. شعار تبلیغاتی این کمپین، Me too بود. به این معنی که این خشونت برای من هم اتفاق افتاده است. چنین نامی تا سال ها باقی می ماند و تبدیل به یک موضوع همه گیر می شود. چرا که همه می توانند بخشی از خود درونی شان را در چنین شعاری پیدا کنند.
جمع بندی
راه اندازی کمپین های تبلیغاتی می تواند آگاهی مخاطب از برند شما را افزایش بدهد. شما را به رقیب جدی تری برای دیگران تبدیل کند و حتی کلاس کسب و کارتان را افزایش می دهد.
به همین دلیل است که تیم آژانس خلاقیت مدیا، تلاش می کند که با راه اندازی کمپین تبلیغاتی به برخی از اهداف مشتریان خود برسد.
ما تیمی جوان اما باتجربه و خلاق هستیم که رزومه ی موفقی در ارتباط با راه اندازی کمپین های تبلیغاتی داریم. در این مسیر از تولید محتوای خلاقانه گرفته تا شعارهای به یادماندنی خواهیم داشت و وعده می دهیم که بهترین نتیجه حاصل شود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.